Jumaat, 24 Julai 2015

...juadah raya..

Dah seminggu rasanya kita meraikan Aildilfitri. Baru hari ni aku ada kesempatan nak meng’update’ cite raya kat sini. Busy uolss… (hehehe).. la sangatttt.. Bukan busy beraya, tapi busy mendobi dan melipat kain baju yang menimbun gara2 cuti lama kat kampung. Statement poyo sangat… macam la balik berbulan2 kat kampung tu kannnn… 4 hari je pun… hehehe

Slogan raya aku tahun ni.. ‘makan tido’.. takde maknanya turun pat lima kilo time puasa ritu. Dah memang dijangka.. hari raya je kompem ‘ter’makan melebihi had yang ditetapkan oleh perut. Macam selok sangat dapat makan di siang hari tanpa rasa bersalah dan tanpa rasa takut diangkut van jenazah… muahahahaha….  Juadah atas meja kompem la bukan salad sayuran atau singgang ikan tenggiri atau roti bakar sapu margerin campur sekaya (yang baik2 untuk kesihatan) kannn.. Raya.. memang tak lengkap kalo takde tiga benda merangkap bff ni…. Si manis, si lemak dan si karbohidrat, kat atas meja makan. Celik mata je, dorang bertiga macam melambai-lambai je kat aku walaupun dorang tau yang aku belum gosok gigi lagi..

Dulu2 masa arwah mak ada… juadah pagi raya kitorang cuma rendang dan lemang. Kekadang sampai lunch kitorang makan rendang dan lemang tu. Tapi sejak arwah mak takde, aku ngan adik beradik serta ipar duai bergotong royong la main masak2 untuk juadah di raya. Disebabkan adik beradik aku majoriti ‘kawin campur’ (utara selatan timur barat Malaysia jer).. hehehe… makin banyak la menu pagi raya kitorang. Tu yang kejenya makan tido makan tido di hari raya. TV pun tak dan nak tengok. Apatah lagi nak gi beraya umah tetangga.


Meh cuci mata dengan hasil ‘kerjatangan’ kitorang. Aku belanja gambo sikit..

lemang
rendang daging ciliapi
acar mentah
Menu kat atas ni hasil kerjatangan adik ipar yang asal dari Kluang tapi duduk kat Serting. Lemang tu dorang kongsi buat ngan kengkawan dorang. Yang pastinya lemang tu memang sangat berlemak... dan punca utama aku tak dapat menahan mata dari terlelap lepas pekena lima enam potong... iskh3x, baik makan sebatang terus.. kannn (lemang jugak yang dipersalahkan..haihhh...)

rendang ayam goreng
Yang ni pulak hasil kerjatangan adik ipar yang asal dari Aloq Setaq tapi keje kat Kolumpo. Aku pasan yang bapak aku suka pasal nampak dia ulang makan rendang nih...

nasi minyak
kari kambing

ayam masak merah
Yang atas ni pulak.... hmm.. aku la yang punya keroje. Tak la sesedap kat restoran tu tapi boleh la di telan dek tekak dorang.. tapi sedey pasal bapak aku komplen kari kambing kurang garam dan kurang pekat (ala... aku tak makan kambing sebab tu aku tak rasa dulu...hehehe...alasannn). Malamnya pulak ada lagi acara mentekedarah kitorang. Adik ipar aku masak mee goreng. Biasa adik aku yang masak, tapi sejak dah kawin ni dia dah turunkan skill goreng mee tu kat orang rumah dia. Servis bertukar tangan la sekarang. Yang ni tak dan aku nak snap gambo. Satu lagi menu yang aku tak dan nak snap gambo...bbq kambing... dorang kata sedap tapi aku bab kambing ni, masak boleh.. makan tidak. Adik aku yang duduk Nilai beli daging kambing 5kg. Puas la mengembek hari tu.. mujur tak lekat bau kambing. 

sate ayam & daging - 400 batang
Sate ni aku tempah ngan member satu keje ngan aku. Aku tak kose nak mengadap mencucuk sate yang banyak gitu. Kang tercucuk mata lak sebab dek ngantuk. Kebetulan dia cuti sebelum raya, tu yang dia ada masa nak menyucuk tu. Kuah ngan nasi impit.... pun aku tak kose nak buat. Guna yang segera je...


rasa dia sedap jugak
Yang sadisnya raya pertama tahun ni, aku cuma sempat ambik gambo makanan je... gambo pakai baju raya sedondon tak dan nak ambik.. sian baju raya... terpinggir...hehehe










Tiada ulasan:

Catat Ulasan