Isnin, 19 Disember 2016

...pt3..


Hari ni rata-rata dok post kejayaan anak masing-masing dalam laman sosial. Akak pun tumpang gembira la dengan kejayaan anak-anak kengkawan akak samada di luar dan di dalam alam maya ni. Tahniah pada yang cemerlang.. dan pada yang result dia tak berapa nak best, chill... this is not the end of the world. Masih ada lagi satu exam besar yang korang boleh tebus semula jika betul-betul ada niat dalam hati tu untuk berjaya. Gagal sekali bukan bererti gagal selamanya...kannnn. SPM masih ada..

Hari ni akak tak keje. Saje ambik cuti nak teman puteri sulung ambil result PT3 dia. Debar jugak, sama je kot ngan anak tapi buat-buat cool sebab tak nak anak tu stress. Result dia? Alhamdulillah jugak. Dia punya result di luar jangkaan akak. Tidaklah cemerlang tapi tidak jugak teruk. Berapa tu, akak tak boleh nak cerita sebab anak dah besar. Akak respect privacy dia. Anak ni bila dah masuk peralihan zaman, kita kena paham la kan. Mungkin dia segan atau rendah diri takut dibanding-bandingkan result dia dengan orang lain. Tak bagi mak dia canang. Akak ni jenis mak yang open, tapi tak bermaksud akak tak pentingkan pelajaran untuk anak-anak akak. Kita pun pernah berada kat tempat dia dulu. At least dia dah usaha sehabis baik. Akak redha dan tetap bangga dengan dia. Kesian tengok dia tadi, macam gelisah dan takut nak tunjuk result pada akak. Hmm... mungkin sebab akak ni garang kot ngan anak..huhuhu 

Sebenarnya, akak pun rasa bersalah jugak. Dia tak dapat nak study dengan tenang. Apa taknya, tengah-tengah study, akak suruh dia buat itu ini. Nasib dia lah jadi anak sulung yang masih ramai adik-adik bawah dia. Nasib dia la, dapat parents yang PJJ (perkahwinan jarak jauh). Nasib dia la dapat mak bukan surirumah sepenuh masa, yang balik keje kadang-kadang moody, penat dan selalu mintak bantuan dia untuk menguruskan rumah dan adik-adik. Macamana la dia nak tumpu 100% dengan study, ye dak. Apapun akak bangga dengan dia. Sangat sabar. Sesuai sangat la akak letak nama dia NURSABRINA...cahaya kesabaran.

Dan pada puteri sulung akak tu, andaikata satu hari nanti dia terbaca entry akak kali ni, akak nak dia tau yang akak sangat sayang dia, bangga ada anak macam dia. Dan akak pasti, satu hari nanti dia akan berjaya dalam hidup, dunia dan akhirat..... sebab itulah doa akak setiap hari. Allah pasti dengar..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan