Isnin, 1 Ogos 2011

Salam Ramadhan


Ramadhan menjelma lagi. Seperti tahun sebelumnya, ramadhan kali ini juga aku jalani tanpa kehadiran suami tersayang. Nak buat macamana, tugas mencari nafkah buat aku dan anak-anak membataskan kami untuk meluangkan masa bersama-sama terutama pada hari-hari yang istimewa dalam kehidupan. Rasa sedih jugak sebab rindu untuk bersahur dan berbuka puasa bersama dia berserta anak-anak. Sesekali rasa sedih juga sebab tak berpeluang menyediakan juadah kegemaran suami tersayang untuk dia berbuka puasa. Hmm... macamna la dia kat sana. Sorang diri menjalani ibadah ini tanpa aku dan anak-anak. Tertanya-tanya juga, juadah apa dia berbuka puasa. Pastinya tak 'semercu' masakan tempatan kita terutama sekali air tangan isteri tersayang...kan...kan...kan...
Hari pertama bersahur sebelum subuh tadi, nengok muka anak-anak... hmm, pedih je muka nak ngabihkan nasi goreng yang aku masak pepagi buta tu. Paham ajelah, kita yang tua pun takkan ada selera nak makan nasi pagi-pagi buta tu, ni pulak bebudak. Ayam goreng pun, seketul tak abih. Kalau hari-hari biasa makan malam atau tengahari benda macam gini pun, cukup-cukup selera diorang makan. Ayam goreng berketul-ketul la sorang, kalah si Upin dan si Ipin tu ha. Sampai time aku nak makan, semua dah licin.
Time berbuka puasa hari ni, aku cuma sempat masak bihun goreng je. Mujurlah anak-anak aku jenis tak kisah sangat. Yelah tak seperti segelintir kanak-kanak yang request pelbagai juadah untuk berbuka puasa. Bebudak ni kekadang serupa orang tua jugak, bila perut lapar, macam-macam benda nak makan. Semua benda nak beli tapi bila berbuka, start minum segelas air sirap...... terus perut jadi kenyang. Makan pun sikit aje. Penyudahnya buang gitu je makanan. That's why kalau aku nak singgah bazar ramadhan, aku tak nak dah kasi diorang ikut. Nanti rambang mata diorang tengok makanan. Pengajaran buat aku dari pengalaman tahun-tahun sebelumnya. Tatkala orang lain boleh kurangkan lemak-lemak di badan, aku pulak makin 'berkembang' dek kena habiskan makanan yang tak di makan anak-anak sebab tukang sapu bersih semua juadah di atas meja berada jauh diperantauan....hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan