Sabtu, 21 Julai 2012

..1st ramadhan @Jubail..

Hari ni masuk hari kedua aku ngan anak-anak berpuasa di negara padang pasir ni. Kira ok la jugak sebab anak-anak aku boleh bertahan berpuasa lebih 2 jam dari Malaysia dan dalam cuaca yang panas. Mungkin sebab diorang duduk dalam umah je. Ber airkon 24jam lagik... takde la terasa sangat kot. 
Waktu bersahur kat Jubail ni awal la sikit. Jam 2.30 pagi, kitorang dah kena bangun sahur sebab subuh masuk lebih kurang sejam lepas tu. Tu yang buat anak-anak aku tak tido pun lepas terawih. Dok ngadap tv, dok ngadap games. Alang-alang je kan nak tido sejam dua, pastu kena bangun. Diorang je la yang jadi 'jam loceng' aku time sahur . Aku kena tido kan diri gak kejap sebab kalo hari dah cerah, payah sikit mata aku nak pejam balik. Kat sini, jam 4 pagi pun dah terang.

Pada aku biasa je. Lebih kurang sama je puasa kat Malaysia tu. Yang lainnya cuma.. kaki ni tak melangkah ke  bazar-bazar Ramadhan. Tah la, tak tau lak aku ada ke tidak 'bazar' Ramadhan kat sini. Takde kot pasal tak nampak pun. Cuma asben ada la bagitau yang kat depan sesetengah pasaraya tu ada orang jual kuih-muih jugak (spesis arab la kan..) tapi takde la macam kat tempat kita. Nak suruh dia beli pun, bazir kot rasanya pasal tekak kitorang payah nak terima. Asben lainlah kan.. dah hampir masuk 4 tahun hidup kat tanah Jubail ni, mesti dah sebati ngan anak tekak dia. 
hmm... kalo biasa kat Malaysia, lepas terawih dok lepak pekena kuih karipap ke, buah melaka ke, kuih koci ke, pengat pisang dan sebagainya... tapi kat sini kitorang ganti la semua tu ngan pekena biskut tawar & cheese craker cicah ngan air teh o je la.....

menu sahur pertama Ramadhan di Jubail
nasi goreng cina, ayam goreng, keropok & sambal belacan

juadah berbuka puasa pertama Ramadhan di Jubail
ayam goreng kicap, kangkung goreng ikan masin,
asam pedas ikan kembung, terung bakar, sambal belacan
& ofkos la buah tamar kan....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan