Rabu, 1 Ogos 2012

kuih keria tak jadi..

Bulan-bulan puasa gini, nak pulak duduk kat tempat orang.... mula lah tekak tu terasa rindu nak mentekedarah kuih-kuih tradisonal kita. Tetiba nak makan kuih keria a.k.a kuih gelang. Arwah mak aku selalu buat kuih ni masa zaman aku sekolah dulu. Nak cari kat sini, kompom takkan ada punya. Kalau donut tu bersepah-sepah la kedai jual, tapi regenye jangan dok mimpilah 3 singgit yek. Standard donut kedai Big Apple & Dunkin's Donut tu ha.. paling-paling koman pun ada jual kat hyper2 market bahagian bakery. Singgit lebih gak la seketul...
Dah alang-alang ke supermarket baru ni, try la jeling kot-kot ada ubi keledek jual kat situ. Ada jumpa tapi hok mahal tu la, bukan hok ubi keledek kampung kita tu. Dua ketul agak-agak besar tapak tangan, lebih kurang RM15 duit kita. Beli la jugak dah mengidam ngat nak makan.

Actually aku bukan pandai sangat bab-bab buat kuih ni. Nak kena belek resepi kat intenet dulu baru buat. Balik umah rasa excited je nak mencuba buat sendiri kuih keria tu. Dah siap rebus, siap lenyek.. aku pun campur la dengan tepung untuk jadikan macam doh tu. Uli-uli, lembek... pastu lekat kat tangan so aku dok tambah lagi tepung.. rasa mau dekat sekilo tepung aku masuk. Tiba masa nak membentuknya, still lembik melekat-lekat di jari... 10 biji yang pertama, nampak ok. Masuk yang seterusnya, ok la jugak walaupun..... Masuk yang ke 20 biji... ahhh.. takleh jadi ni. lauk berbuka tak masak lagi ni. 2 jam lagi dah Maghrib. At last, aku masukkan lebihan doh tadi dalam peti (ater dah dekat sekilo taruk tepung, tentulah banyak, kan..). Tak cukup kang, lepas berbuka nanti buat lagi... kononnye lah.

Nak dijadikan cerita, lepas terawih anak-baranak, aku pun dengan kompidennye goreng lah kuih keria tadi. Bila time makan, dengarlah suara-suara sumbang anak-anakanda.. "kuih ape ni, uii kerasnye!!!".. hahaha, memang keras giler tapi abih gak la kan (itupun lepas aku paksa anak-anak makan.. kejam tak??!).

betul kata pepatah omputih,
don't judge a book by it cover
rupa dah cantik tapi rasa... lembut sikit dari batu.. huhuhu
Esoknya aku pikir nak buang je lebihan doh semalam tapi sayanglah pulak. Aku ni memang spesis tak suka membazir terutama sekali makanan (tengok body la kan.. ). Tetiba muncul mentol lampu kat kepala hotak aku ni......... aku pun masuk doh tu dalam blender, tambah air panas secawan, garam sesudu. Blend kasi sebati. Pastu goreng. Siap goreng, dah sejuk sikit, aku tabur gula halus. Maka terciptalah Cekodok Keria Tak Jadi... hehehehe. Dan tak disangka-sangka, anak-anak aku berebut makan sampai tak tinggal untuk ayah diorang. Berbaloi la dari buang, kan...

taraaaaa..... Cekodok Keria Tak Jadi
Tapi satu pengajaran yang aku dapat dari sesi buat kuih hangat tahi ayam, jadinya tidak ni... nak buat sesuatu tu kena study betul-betul dulu. Masa kena sesuai. Paling penting.... KESABARAN kena ada beb..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan