Isnin, 26 Mei 2014

...pantang...

Diam tak diam, dah dekat nak sebulan aku memberanakkan si bongsu. Lagi 3,4 hari nak kena masuk keje dah. Maklum la, cuti bersalin yang aku layak cuma tinggal 30 hari. Masa anak no 4 dulu tu, gatal sangat ambik sampai 90 hari. Ingatkan tak beranak dah, mana tau Allah nak kasi aku rezeki menjelang 40 series... syukurrrrrr. Ramai yang tanya, nape aku tak ambik cuti tanpa gaji ke.. cuti nyusu anak ke.. kan.. Actually bukan tak terpikir nak ambik tapi aku kesian kat kawan2 sekerja. Klinik bukan macam spital. Ramai staf boleh cover. Kat klinik ni payah sikit bab cari pengganti ni. Lagipun aku rasa, keje kat klinik tu takde la seberat dan sesibuk keje kat spital. Duduk2 packing ubat je, tak payah buat keje angkat mengangkat. Alhamdulillah, dapat YM a.k.a bos pun yang memahami.

Ini kali ke 3, aku pantang ala2 je.. Masa anak no 3, aku siap jaga arwah mak yang sedang bertarung ngan breast cancer. Masa anak ke 4, en somi lak kena terbang semula ke Tanah Arab lepas seminggu aku beranak. Dugaan berat lak bila sedang molek je si ayah sampai kat fadang fasir.... si kecik pulak admit wad sebab acute bronkolitis. Serabut gak mikir yang di spital dan yang di rumah, haihhh. Lepas sebulan, disebabkan arwah mak dah takde, abang sulung aku lak duduk Johor, aku kena ambik alih menguruskan majlis kawin adik bujang aku kat mentakab tu.. selesai majlis, terus berangkat ke Saudi menemani sang somi yang cari rezeki kat sana. Saja ambik 'cuti panjang' nak release tensen la konon. Then kali ni pun tetap berpantang ala2.. Lepas seminggu bersalin, en somi dah terbang ke laut. Mujur ada mak mertua yang sudi teman aku sepanjang en somi takde. Tapi aku tak haraplah mak mertua aku uruskan aku sebab aku tahu yang dia pun tak sihat mana. Semua keje pun aku uruskan sendiri. Mujur jugak ada adik ipar aku yang sudi jadi drebar untuk anto anak2 aku ke sekolah selama 2 minggu tu jugak. Disebabkan kali ni aku bersalin czer, so agak takutlah sikit aku nak drive awal2. Ikutkan, tak nak la nyusahkan orang lain walaupun adik beradik..
Seriusly (eh, ada ke perkataan ni)  aku pun nak jugak berpantang macam orang lain. Ada orang jaga dan pantau makan minum. Duduk2, baring2, makan, tido, nyusu baby je keje. Mandi ngan uruskan baby pun ada orang tolong. Hal2 rumahtangga yang lain takyah kisah, takyah mikir. Namun apalah dayaku (cewahhhh, macam lirik lagu la pulak)... hmm.. jaga je la benda2 yang patut dijaga, kannnn...

antara yang aku 'komplian' sekarang..hehehe

yang spital kasi...

yang terseksa aku nak nelan... huhuhu

Beranak kali ni, aku jadi seorang yang komplian pada ubat-ubatan. Moden, tradisional, sunnah... seme aku bahan. Ater... cukup sebulan, kena dah masuk keje. Tempoh 'berpantang' pun belum abih. Aku nak men'sihat'kan diri aku dalaman dan luaran secepat2nya. Mujur juga aku bukan spesis orang yang 'manja'... (ai manja kat laki ai jer). Ndak tak ndak... pati haruan la yang wajib aku telan hari2. Ikan haruan fresh?... hmm, makan jugak tapi payah nak cari kat bandar ni. Ikan keli berlambak la. Kalo ikan keli elok dimakan masa dalam pantang, kompem la aku ni memang bukan sihat je... 'sehat' pun ye... pasal itu aku punya peberet. Sepinggan nasi tak cukup maaaa.... (hek ele, bukan lauk ikan bilis goreng semata pun bertambah2 nasi tu.. Kihkihkih)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan