Isnin, 19 Mei 2014

...the 5th...

hmm... sudah dua purnama aku tak mengerakkan jejari menyinggah di sini. Maklum la.. busy membawak perut yang keboyotan sampai hilang idea ngan mood nak menaip panjang lebor. Alhamdulillah, nak gitau ni... aku dah selamat di belah perut untuk keluarkan zuriat en somi yang ke 5 pada 29/04/2014 jam 4.40 petang baru nih. Dapat baby girl lagi, tak kisah la asal sihat tubuh badan. As usual la, anak aku mana ada bersaiz kecik2 bila keluar.. kali ni 3.86kg. Sikit je beza ngan kakak dia sebelum ni.

me & my latest princess

Kali ni juga buat pertama kalinya aku dapat pengalaman bersalin ikut tingkap.. (ceaserean la..). Berbulan-bulan gak aku menggugel pasal bersalin ceaser ni. Siap hari2 tengok you tube. Ngeri, dan seram sejuk je rasa. Lagi dekat harinya, lagi berdebar aku rasa. Walaupun dah confirm kandungan aku tu placenta previa (uri duduk bahagian bawah) tapi aku dan doktor pakar masih berharap yang aku still boleh bersalin secara normal. Berkali2 gi check perut dan scan pun masih di situ duduknya cuma type je yang berubah. Kejap type 3... kejap 2.. kejap 1.. pastu jadi type 2 balik.. haihhhhh..

Nak dijadikan cite..... sampailah kandungan mencecah 37w plus. Pada 29/04/2014 aku ke Kuantan Medical Centre sekali lagi scan untuk tentukan samada boleh induce atau confirm ceaser. Disebabkan aku ni kategori pregnancy with gdm (kencing ada manis jugaa), so takleh tunggu 40w. Ada tanda2 nak bersalin atau tidak, 38w aku kena keluarkan baby jugak. Doktor kata nak cuba induce boleh tapi risiko pada nyawa baby dan ibu. Aku pandang en somi, pastu aku cakap aku takmo ambik risiko dan redha je la dengan kaedah ceaser tu. Pastu doktor cakap, " kalo nak ceaser, hari ni jugak boleh buat".. aku pun dah alang2 doktor kabor gitu, aku pun on je la..

Dalam kul 4 petang gitu, aku pun dorang tolak dalam bilik ot (operation theatre la.. bukan over time). Pastu pakar bius datang, dia cakap nak masukkan ubat kat tulang belakang. Sakit bebbbbbb... Tak lama pastu aku rasa kebas bahagian perut ke bawah. Bilik bedah tu aku dah rasa sejuknya kemain macam cite Frozen tu ha.. (agaknya la kan..). Tangan aku punya gigil, kalah orang sakit parkinson.

Actually, masa doktor toreh perut aku tu.. aku sikit pun tak rasa apa2... tapi bila dorang start dah korek2 dalam perut tu... tetiba aku rasa tak selesa sampai kuar dari mulut aku.. "arrghhh", last aku dengar pakar bius yang berdiri sebelah aku tu cakap, "tak boleh ni, kena bius penuh"... pastu rasa sejuk ngalir kat dalam tangan aku dan... zzzzzzzzzzzz. Sedar2 aku dah kat waiting room. Macam baru jaga dari tidur, pandang keliling tertanya dalam hati, kat mana aku ni, mana anak aku... 

Lepas sedar, aku pun dorang tolak ke wad. Masa kuar dari lif, baru aku nampak en somi. Dia terus pegang tangan aku dan aku terus tanya pasal anak. "Alhamdulillah", katanya. Itu sudah cukup buat aku tarik nafas lega. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan