Jumaat, 18 Jun 2010

Puasa & Menu Berbuka

Hmm...pejam celik pejam celik, dah 4 hari aku berpuasa. Sori, bukan puasa ganti tapi puasa sunat. Sempena bulan Rejab. Puasa ganti awal-awal lagi dah settle lepas raya tahun lepas. Tak suka ganti lambat-lambat, takut lupa berapa hari 'tinggal'....hehehe
Sebenarnya, ni lah baru pertama kali aku puasa di bulan Rejab. Sedikit jahil jugak la. Mula heran gak nape ramai betul yang sibuk-sibuk nak berpuasa dalam bulan Rejab ni. Nak tanya kat member, rasa segan lak. Malu sebab jahil. Dengan rasa rendah diri, aku on internet. Cari maklumat kat situ. Barulah aku tahu. That's why, aku tergerak hati bila baca kelebihan berpuasa di bulan tertentu dalam kalendar islam termasuklah Rejab.
Oklah tu, secara tak langsung jugak, aku dapat kontrol nafsu makan aku. Hai...aku ni memang pemakan orangnya. Kalau tak dikontrol, takut esok-esok pintu rumah pun kena pecah pasal tuan rumah tak leh nak masuk.....'besar sangat'....huhuhu
Hari pertama, aku singgah kedai minimarket kat perumahan depan tu. Beli sekor ikan tongkol@aya. Bahagi dua. Sebelah buat singgang untuk aku, sebelah lagi buat gulai untuk anak-anak pasal anak-anak aku tak leh nak gi dengan kuah singgang. So, berbuka dengan lauk singgang je la aku.
Hari kedua, masih lagi berbuka berlaukkan singgang. Semalam punya, kasi perangat. Nak masak-masak beria kang tak berbaloi. Aku je yang makan. Anak aku awal-awal lagi dah sound diorang nak makan choco crunch jer.
Hari ketiga, singgah pasar malam. Beli sepotong ikan tenggiri. Buat masak ompok. Iskh....lama betul tak makan masakan kampar tu. Walaupun tak sesedap arwah mak & arwah wan aku buat, tapi still boleh la untuk tekak sendiri. Anak takleh makan sebab pedas gilerrrrr. So, aku buat nasi goreng bodo je untuk diorang. Licin gak.
Hari keempat yakni hari ni lah, macam semalam jugak kot pasal memang saja tinggalkan sebelah lagi ikan tenggiri tu. Jap lagi, aku goreng nasi lagi untuk anak-anak.
Untung gak aku pasal anak-anak aku jenis senang bab makan ni. Masak lauk beria-ia pun, diorang tetap nak telur hancur goreng kicap @ nasi goreng jugak.
Hmmmm.....tapi kalau WMS ada disisi, for sure....meja makan aku tu penuh ngan lauk sebab dia suka sangat makan dari air tangan isteri tersayang..Aku pun senang hati tengok benda-benda yang aku masak tu....licin. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan