Rabu, 1 September 2010

Taska oh Taska

Hari ni dah 22 hari mereka-mereka yang beragama Islam berpuasa. Kurang dua minggu lagi nak sambut raya. Memikirkan tentang itu, aku jadi resah. Makin dekat nak raya, makin serabut kepala. Jangan salah paham lak.....bukannya aku tak suka hari raya tu tapi memikirkan mana aku nak letak anak-anak aku selepas raya tu. Tahun ni, giliran aku, cuti sebelum raya. So, maknanya lepas public holiday tu, dah start kerja....mmm....raya ke 4, kalo aku tak silap kiralah.... (maklumlah, math selalu failed masa sekolah dulu).

Kebetulan pulak, lepas raya tu, sekolah pun dah start sesinya jugak. Yang buat aku pening sangat ni, taska-taska yang aku hantar anak-anak aku tu, depa semua pakat cuti seminggu. Adusss.......kontroversi lagi lah aku nanti pasal angkut anak-anak kat tempat kerja. Nak wat camner......hubby aku tak dapat cuti pasal tahun lepas dia dah cuti katanya, jauh beribu batu lak tu. Taska tutup....nak tinggalkan kat mertua, abis sekolah camner....takkan nak ponteng lagi seminggu......nak bawak mertua sini pun, rasanya minggu-minggu raya ni, berat hati lah sikit mertua aku tu pasal, time gini lah sedara-mara jauh datang berziarah. Lagipun, aku pun taknak nyusahkan dia sebab keadaan dia pun tak berapa sihat. Apa aku nak buat ni??? Ni lah masalah utama setiap kali raya.

Kat mana ha, boleh buat cadangan pada pihak persatuan taska-taska ni. Patutnya diorang pun kena bahagi dua time cuti raya gini. Separuh staff cuti sebelum raya, separuh lagi cuti selepas raya. Buat giliran. Macam kita-kita jugaklah, terutama kakitangan awam ni. Mana ada pejabat kerajaan yang tutup seminggu untuk raya, kan. Tutup 4 hari pun, rakyat jelata dah kasi komplen baik punya dalam suratkabar. Diorang (tokeh taska) suka-suka nak tutup seminggu tapi bab yuran....tetap kena bayar penuh....ada ka? Patutnya, sebelum diorang tutup taska lama-lama ni, kena lah tanya dulu kat semua makbapak budak-budak yang dihantar kat situ kan samada diorang setuju atau tak......ini tidak, tanya kat dua tiga parents yang kebetulannya lak parents yang ditanya tu memang takde masalah, tau-tau ada je tersangkut manila kad ngan kertas A4 dekat pagar taska tu, umum pasal 'penutupan' diorang tu. Hangat gak jiwa...

Suka atau tidak......penyelesaiannya satu....terpaksa jugak angkut anak-anak kat tempat kerja. Aku pun bukan suka sangat sebenarnya pasal payah aku nak buat kerja nanti, maklum ajelah... anak-anak aku spesis 'tak duduk diam' belaka. Nampaknya terpaksalah aku mengadap Yang Dipertua KPF, untuk mintak dia buat dua pilihan.....samada bagi kelonggaran pada aku untuk bawak anak-anak kat tempat kerja.......................atau..........bagi aku sambung cuti seminggu lagi lepas raya nanti (aku suka yang ni...hehehe).......

1 ulasan:

  1. tak pe, kpf tak kacau u la...minggu lepas raya kpf pun cuti dan pass over kerja untuk tuan sheikh...tak ada masa nak kacau u...letak je di tempat kerja...hhoho

    BalasPadam