Sabtu, 22 Disember 2012

umrah lagi..

Alhamdulillah.... seminggu lepas, en somi bawak aku ngan anak2 ke Kota Makkah buat umrah lagi buat kesekian kalinya. Kadang2 pikir macam mimpi je dapat jejak kaki kat sana. Tahun ni saje dah tiga kali aku ke sana. Hikmah berada di bumi arab ni, tiap2 bulan nak ke sana pun boleh. Belanja tak semahal pakej umrah dari Malaysia. Paling2 pun habis campur tolak dalam sar4000/rm3262 sefamili (6 org) termasuk hotel dan makan2. Itu kalau naik flight. Belanja banyak keluar untuk tiket flight. Kalau drive sendiri tolak le rege tiket flight dalam sar2500/rm2038 tu, lagi la jimat. Ater, minyak petrol kat Saudi ni tersangat murah.. sar0.47/liter (rm0.38) sahaja. Cuma kalo drive tu agak lama jugak nak nyampai, berbelas jam jugak la dari Jubail ni. Naik flight jimat masa sikit. 2 jam dah sampai Jeddah. Dari Jeddah ambik teksi ke Makkah dalam 45minit dah sampai. Tambang teksi dari Jeddah ke Makkah dalam sar150-sar250. Kalo dapat kautim ngan kete sapu, boleh dapat kurang lagi kot...

suasana selepas solat isyak
Jemaah umrah buat masa ni, tak berapa ramai la sebab visa umrah untuk jemaah luar Saudi belum dibuka selepas bulan haji ritu. Kebanyakkan jemaah datang dari bumi Saudi ni jugak.Ada jugak jemaah dari luar, tapi itupun kebetulan diorang ada kerja kat sini. Nyeyambil tu, diorang buatlah umrah sekali. Lepas subuh dan tengah malam, waktu yang sangat cantik untuk buat tawaf sebab masa tu orang tak ramai. Kalo ada  rezeki siap boleh sentuh dan cium batu Hajar Aswad. Cuma kali ni, feel aku tak berapa seronok sebab aku tak dapat bersama2 en somi dan anak2 buat umrah pada hari yang sama sebab 'bulanku masih mengambang'... huhuhu.

anakanda2 berumrah dgn ayah saje kali ni..
Tiga hari aku duduk saje kat hotel ngan si kecik, makan tido...makan tido... Selama tiga hari tu la aku kena menahan diri dari buat apa2 yg akan membatalkan ihram aku. Mujurlah malam hari ketiga tu, dah 'suci murni' gitu. Hepi tak terkata. Syukur sebab Allah bagi aku peluang berumrah sekali lagi, dapat jejak kaki dalam Masjidil Haram sekali lagi.. dapat tawaf dan saie sekali lagi.. tapi sian gak kat anak2 kepenatan sebab kena tawaf dan saie sekali lagi sebab nak teman ibu.
bersemangat sekali 'bodyguards' ibu nih...


baru selesai menyempurnakan umrahku...rehat kaki jap..
baru balik lunch, en somi curik snap.. mcm model lak..
Minggu ni, minggu last aku dan anak2 di tanah arab ni. Berat rasa hati nak kembali ke tanahair. Tak tau nape. Terasa sayang sebab bila dah balik sana, tak tau bila lagi dapat jejak kaki ke Makkah lagi... tah bila la dapat tengok kaabah  lagi... tah bila la dapat bersolat di Masjidil Haram lagi... Time buat haji la kot, insya Allah. Bila giliran??!!... hmm... 43 tahun lagi....insya Allah... err...tah hidup lagi tak aku masa tu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan