Sabtu, 8 Januari 2011

hujan

Sudah dua hari berturut-turut awan menangis tak henti-henti. Al-maklum ajelah, dah lama dia memendam perasaan. Mujur jugak awan tu menangis sedih....kalau menangis marah, kompem la 4,5,6 kali aku kena gi on suis kat kotak letrik rumah aku ni pasal kilat berdentum-dentam. Aku sebenarnya masih tertanya-tanya dan sedikit heran, apasal la rumah aku sorang je yang 'kena tendang' bila ada kilat.

Masa kecik-kecik dulu, time hujan lah yang amat dinanti-nantikan. Boleh mandi hujan beramai-ramai ngan sepupu-sepapat. Berlari-lari, terlompat-lompat sambil menyanyi-nyanyi dalam hujan tu sampai menggigil-gigil sebab dek sejuk. Satu lagi yang buat aku heran, awat time tu kalau mandi hujan berjam-jam pun, takde lak kena demam. Kalau zaman sekarang ni, kena hujan renyai sikit pun, dah mula hatcum sana hatcum sini, start terbersin macam orang kena resdung makan belacan......petanda nak kena demam selesema. Agak-agak la kan, air hujan zaman ni makin tak sihat ker atau itu satu lagi tanda-tanda 'penuaan'..???!!...antibodi dah makin weak...=p

Aku yang lemah bab hujan ni sebab sekarang budak-budak dah start sekolah. Mula-mula kena turun keta payungkan anak pompuan aku & begnya (kalau tak hujan aku suh turun sendiri je) sampai dalam dewan. Pastu kena turun keta sekali lagi hantar anak kedua aku lak kat taska. Kena gak tolong payungkan sebab banyak barang nak bawak. Beg sekolah, kasut sekolah, beg taska, uniform dah siap gosok yang berhanger & bekal sarapan 'berat' dia (kena bawak bekal pasal dia tak tahan sebab kat taska hari-hari sarapan roti). Dulu sekali dengan yang sulung, so diorang bahagi dua bab bawak barang-barang kat taska ni. Sekarang si kakak sekolah pagi, so dia lah kena angkat semua....tapi kalau nak harap dia yang angkat semua...alamat ada je yang tertinggal dalam keta karang. Satu hal lak aku kena gi hantar balik. Pastu sekali lagi kena turun keta, bawak si kecik kat taska. Mana nak dukung dia lagi, pegang beg lagi, pegang payung lagi... at last, aku jugak yang basah lencun. Tu yang sampai tempat keja, rasa liat je nak turun keta lagi. Sejuk pasal uniform abis kebasahan. Part yang lagi baran tu, part nak jalan dari tempat parking ke banggunan tempat keja tu.....time lalu kat lopak air, ada pulak pemandu keta yang bawak keta tak pakai otak, tak reti nak perlahankan keta bila lalu kat lopak air tu. Kompem korang tau la kan, apa jadi....pakai payung pun dah takde makna...=(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan