Khamis, 13 Januari 2011

kontrol marah


Sudah masuk hari kesepuluh, aku cuba menjadi seorang ibu yang lemah-lembut terhadap anak-anakku. Azam tahun baru la konon. Maklum ajelah, aku terasa jugak bila terbaca (err...terbaca ker??) diari anak dara aku yang sorang tu. Majoriti anak aku mengadu kat diari dia yang aku ni garang sangat. Aku ni suka marah-marah. Diorang terasa susah kalau ayah diorang takde kat sini sebab aku tegas sangat. Takde orang nak backup diorang bila aku marah. Yang sadisnya, boleh dia samakan aku macam IBU TIRI dalam cerita2 dogeng yang dia baca. Betulkahhhh???? .... tapi marah aku marah bersebab. Bukan saje2 nak marah, bukan saje2 nak membebel.. tujuan aku nak mendisiplinkan diorang tapi anak-anak ni tak paham.

Dalam nak menyampaikan sepuluh hari ni, macam2 dugaan dan ujian diorang kasi kat aku. Bila nak marah, aku cuba tarik nafas dalam2, then try to smile. Aiyooo....susah sangat. Rasa di dalam dah bertukar hijau ala2 HULK dah tapi di luar kontrol kasi ala2 Hello Kitty, soft & sweet. Kakak dengan ragam angannya........selalu cuai buat kerja, abang dengan diam degilnya....selalu buat senyap bila buat salah, adik dengan cengengnya.....sikit2 nangis, sikit2 nangis.....arrgghhhh....
dalaman

luaran


Tak tahu la aku dapat bertahan sampai bila karakter ibu mithali cam gini. Mau dapat darah tinggi rasanya pasal dok kontrol takat didih dalam jiwa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan