Khamis, 16 Disember 2010

anak

Tiga minggu lagi, anak-anak akan start sesi persekolahan penggal pertama 2011. Makin dekat harinya, makin kalut aku nak pikir macamana nak meng 'adjust' (marah cikgu BM aku nih..) masa untuk anak-anak. Maklum ajelah, cabaran aku tahun 2011 nanti, dua anak, dua sesi persekolahan. Si kakak masuk pagi, balik kul 1.00ptg. Si abang lak masuk kul 12.45tgh, balik kul 6.30ptg. Aku kena buat pilihan samada si kakak balik naik van taska & si abang, aku hantar sendiri atau si abang gi sekolah naik van taska, si kakak aku gi jemput sendiri. Kalau dua-dua nak harapkan van taska, for sure samada si abang akan lewat masuk kelas atau si kakak kena balik lewat pasal van taska nak hantar budak-budak lain lagi yang belajar di lain-lain sekolah. Takkanlah aku nak anak bujang aku masuk kelas lewat hari-hari (dia suka la kot pasal bila masuk lewat, kurang satu homework). Tapi, aku lagi tak senang hati nak biar anak dara tunggal aku nunggu lama-lama kat sekolah sensorang (walaupun extra 1 jam). Zaman sekarang ni, bukan je rumah boleh jadi tak selamat, sekolah pun belum tentu jadi tempat yang selamat.

Actually aku pernah terpikir nak tukarkan si abang ke sekolah yang ada sesi pagi bagi tahun 3..tapi malas la pulak sebab leceh nak gi pejabat pendidikan tu. Lagipun tak pandai la nak uruskan benda macam ni sensorang. Lagipun banyak ngat sekolah dan aku tak tau nak tukarkan kat mana satu. Aku pernah mintak pendapat seorang kawan la kan, tapi nak tau apa dia kata???....."ala, kalau budak dah memang pandai, sekolah kat mana-mana pun pandai".. Aku tak tau la samada dia memang niat menyindir ke, apa ke, kan., tapi tak sepatutnya dia cakap macam tu. Aku bukanlah sensitif sangat tapi terasa jugak bila dia cakap macam tu sebab aku sedar dan aku akui yang anak-anak aku tidaklah se'pandai' anak dia (bukan bererti bodoh tau...kurang pandai jer..). Habis, kalau budak yang memang kurang 'pandai', kita hantar sekolah mana pun, takkan jadi 'pandai' ker?? Aku cuma tanya antara sekolah A & sekolah B, mana lebih baik?...kalau takleh nak jawab, lebih baik diam kan, dari beri jawapan yang lari dari soalan.

Bukannya aku nak hantar anak-anak aku ke sekolah yang 'high class'. Aku cuma nak pastikan yang anak-anak aku belajar kat sekolah yang mana cikgu-cikgu nya mengajar sebab 'suka mengajar', bukan sekadar mengajar sebab 'duit gaji' semata-mata. Si abang memang liat nak buat homework, kalau dapat cikgu yang tak ambik kisah pasal murid-murid, makin liat la dia, kan. Kita pun bukan ada masa 24jam nak check segala-galanya pasal anak kita. Sesekali terlepas pandang jugak. That's why lah aku harapkan ada cikgu yang prihatin beri teguran dan tunjuk ajar, bukan saja pada anak tapi pada aku jugak. Kalau kat sekolah tu lebih ramai cikgu yang tak ambik kisah dari yang nak ambik kisah, buat pe aku nak hantar anak aku kat sekolah kan. Baik aku biarkan diorang main games kat rumah je la, mengong wehhhh.....!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan