Rabu, 1 Disember 2010

dilema taska..

Pelbagai cerita tentang taska & pengasuh keluar kat surat kabar hari-hari. Bukan je kat surat kabar, kat wall laman facebook pun ramai yang dok 'send' pelbagai rakaman video tentang pengasuh-pengasuh ni. Tak kira apa warganegara sekalipun. Kalau cerita yang menyenangkan hati, takpe la jugak. Ni semuanya cerita yang buat kita ni meremang bulu roma. Seriau. Kecut perut (walau hakikatnya perut aku takdenye nak kecut-kecut...;p).
Satu persatu kisah kemalangan kanak-kanak semasa berada bersama pengasuh. Tak kiralah samada kemalangan yang tak disengaja dan banyak jugak kes kemalangan yang disengajakan. Dah semakin pupus manusia-manusia yang 'berperasaan' kat muka bumi ni, gamaknya.
Susah juga wanita@ ibu2 yang punya kerjaya yang bukan PSRSM (Pegawai Surirumah Sepenuh Masa) ni. Lebih-lebih lagi yang punya anak-anak yang belum dikira layak untuk ditinggalkan sendirian kat rumah. Apa pilihan yang ada? Pengasuh la, kan. Lainlah kalau mereka yang masih ada mak ayah yang sanggup@sukarela nak jaga cucu sendiri. Tak payah nak pening-pening. Kompem dapat jagaan yang tip top....baeekkk punyerrrr...
Zaman sekarang, nak pulak duduk kat bandar-bandar yang semua harga barang dekat paras hidung ni, payah jugak kalau suami je yang kerja. Lainlah kalau si suami kerja ngan gomen. Tetap dan berpencen. Sangat-sangat payah nak diberhentikan melainkan ada kes jenayah. Itupun kalau disabitkan bersalah, baru ada tindakan tatatertib. Bagi mereka yang punya sang suami yang berkerja makan gaji dengan sektor swasta macam aku ni... kena pikir berkali-kali la nak ngantar surat berhenti kerja tu. Maklumlah.. swasta.. kalau diorang rasa nak kurangkan staff, boleh main campak je sapa-sapa yang bos tak berkenan di hati. Buatnya nama si suami tu, takde tersenarai dalam hati si bos, naya je kan. Kita tak kerja, suami pun tak kerja..... abiss... anak-anak nak makan apa, kan.
Actually aku puas hati jugak dengan pengurusan taska anak aku yang kecik sekali tu. Taska Idaman Suri. Dekat dengan rumah aku. Masalahnya sekarang, taska tu bukak kul 7 pagi. Yang akan lebih menambahkan masalah, next year, anak sulung aku akan bersekolah sesi pagi. That's mean, aku kena keluar rumah seawal 6.30 pagi. Takkan la aku nak ngantar anak kecik aku kat taska, pagi-pagi buta tu. Budak2 pengasuh tu, belum tentu siap mandi lagi... paling tidak pun memperkemaskan diri diorang. Kang menjerit lak anak-anak bila tengok muka pengasuh macam muka pontianak harum sundal malam. Rambut mengerbang, muka tepek bedak sejuk... maklumlah, baru bangun tidur. Lagipun, owner dia pun dah bagitau awal-awal yang diorang akan start terima budak kul 7 pagi. Takkan la aku nak gi ngantar anak sulung aku sekolah dulu, pastu pusing balik ngantar anak kecik aku kat taska tu. Rugi masa lagi. Nak kata jauh sangat tu, tidak lah juga tapi kalau dah kena tempoh 6 traffic light sehala. Tak ke nanti, pergi, balik, pergibalik... dah kira 18 kali kat traffic light tu. Tak pasal-pasal aku kena 'mark' pulak nanti pasal datang lewat sokmo kat tempat kerja.
Aku terpikir nak tukarkan aje si kecik aku tu ke taska yang berdekatan dengan tempat kerja aku. Tapi...........yang tak bestnya, member-member yang terpaksa letak anak kat situ, selalu gak merungut yang pampers anak tak bertukar sampai naik ruam punggung si anak. Ada jugak yang komplen, ambik anak petang-petang, diorang tak mandikan dulu. Yang buat aku takut sikit bila ada yang cerita pasal ada pengasuh yang garang dan amat tak disukai oleh anak-anak di situ. Aku takut gak peristiwa lama berulang kembali. Anak aku yang no 2, pernah di cubit sampai meninggalkan kesan kuku yg berdarah, masa anak aku tu baru 4 tahun. Kesalahan yang anak aku buat cuma terkencing atas tilam masa tidur. Patutkahhhhh????... aku takleh terima la der...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan