Jumaat, 19 November 2010

aduhai pagar letrik..

Aku cuti-cuti Malaysia lagi semalam (18/11/2010). Terpaksa cuti pasal taska anak-anak 'bercuti' sempena raya korban. Sayang jugak nak ambik cuti lelama, nak simpan tapi bukan untuk 'golden handshake', aku nak kumpul bawak ke tahun depan biar tahun depan cuti aku jadi banyak sikit ....hehehe. Almaklum le, aku jarang-jarang dapat together gether dengan my hubby, so nak ambik cuti lama la sikit bila dia balik Malaysia nanti, kan....

Lepas hantar anak-anak aku ke sekolah, aku pun melingkor depan tv ngan anak bongsu (bongsu buat masa ni la, kan....hehehe....). Melayan drama bersiri Ulek Mayang kat tv3. Tah macamana aku boleh tersangkut lak tengok cerita ni. Elok-elok dia habis je, letrik takde. Aku check gak kat fius utama tu, kot la tendang kan...tapi okay jer. Nak tanya orang kiri-kanan, biasalah waktu-waktu macam ni takde jiran yang ada. Semua keroje... Seingat aku, aku dah bayar bil bulan lepas. Aku pun try call talian hotline TNB tapi malang, ada suara pompuan yang jawab (sah-sah suara robot), "no giliran anda tujuh puluh satu...sila tekan 1 untuk terus menunggu"....iskh...tak kuasa aku nak nunggu. Bukan talian free..

Jam dah hampir pukul 6 petang. Aku dah bersiap-siap nak pi jemput anak-anak dari sekolah. Dah start enjin kereta. Bila tekan remote pagar, dia tak buka-buka. Biasa kalau takde letrik, dia ada backup bateri. Aku try call hubby tapi no answer. Barangkali dia tengah kerja. 10 minit berlalu, aku call aku punya auntie, mintak tolong ambik anak-anak aku kat sekolah. Mujur jugak ada sedara-mara kat sini. Dah 15 minit berlalu, aku try pulak call no yang tertera kat moto gate tu..."itu dia punya backup bateli sudah abis lo, mau kasi tukar. Sementala u pakai manual lo..lulu kita ale kasi itu manual punya beg biru"...itu jawapan yang aku dapat. Berpeluh aku cari beg tu tapi tak jumpa-jumpa. Tensen lagi. Risau anak-anak kat sekolah lagi.

Tetiba kipas kat rumah mula berpusing. Lega. Nasib baik tak lama. 6.20pm, letrik ada semula. Asal-asal nak pasang auto gate ni dulu, time hujan. Bertolak-tolak ngan hubby sapa gi bukak pagar. Satu lagi sebab takut nak turun gi bukak pagar sebab ada 4,5 ekor anjing liar berkeliaran kat tong-tong sampah. Aku cukup pobia ngan anjing lebih-lebih lagi mengenangkan peristiwa zaman anak dara dulu......2 kali pengalaman dikejar anjing liar. Trauma beb. Tu yang decide nak pasang auto gate tu. Parah jugak kalau letrik takde time aku nak gi keje ek......tak pasal-pasal terpaksa ambik emergency leave (EL). Gelak dek orang je....biasa orang ambik EL sebab anak sakit ke, suami sakit ke, mak ayah sakit ke...atau sendiri sakit ke (err...sendiri sakit biasa ambik mc laa...). Ni ambik EL sebab pagar takleh buka......haru...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan