Sabtu, 13 November 2010

...beg plastik 20sen..


Pagi ni, aku bawak anak-anak kuar sarapan kat kedai pasal diorang request nak makan roti canai. Kalau setakat nak makan nasi lemak ker...mi, kue teaw, bihun & megi goreng ker...baik aku masak sendiri jer kat umah baru puas hati. Bab tebar roti canai ni, aku belum kursus lagi....lagipun takde tempat nak menebar. Takkan nak tebar atas meja makan lak... iskh...kembang tekak aku nak makan. Kalau meja baru, boleh dipertimbangkan.. ini dah bertahun pakai, paham-paham aje la, kan...
Biasa-biasa aku simpan stok roti canai segera kat peti sejuk umah aku tapi pagi ni bukak peti, usahkan roti canai segera....air batu segera pun takde.
Lepas sarapan, aku singgah Ambank jap. Cam biasalah, bayar hutang. Pastu aku ingat nak gi cuci kete tapi bila tengok 'suasana' dalam kete aku tu dah tak serupa kete. Batalkan ajelah niat tu pasal malu lak kat mamat-mamat cuci kete. Bak kata orang Pahang..."pelbagei ande".... dari kertas tisu yang kecik tu sampailah ke tuala mandi anak. Dah macam rumah bergerak dah kete tu. Kebetulan pulak anak-anak meng'offer' diri nak cuci kete petang nanti. Hmm....bab main air, suka lah diorang.
Then, aku teringat lak yang pampers anak kecik aku dah habis. Singgah lak kat pasaraya Tunas Manja kat Jalan Lim Hoe Lik, Kuantan tu. Alamak.... today is Saturday laa. Satu beg plastik akan dicaj 20sen. Satu nilai yang kecik tapi bila dikumpul-kumpul, banyak jugak kan. Dari 'menderma' kat tokeh pasaraya yang jarang-jarang sekali bagi kita barang percuma, baik kita kumpul kasi derma kat anak-anak yatim, kan. Kebetulan jugak aku memang dah standby recycle bag dalam aku punya handbag. Nak kata aku ni pencinta alam sekitar, tak jugak..cuma beringat sebelum terkena sekali lagi. Awal-awal kempen dulu, aku tak teringat langsung pasal beg plastik ni. Aku macam biasa la gi shopping hari Sabtu. Kebetulan lak hari tu aku nak beli 'seluar kecik'.. dah selesai bayar, chashier yang cantik manis tu kata...."sori kak, beg plastik takde"...adesss....haru. Kebetulannya pulak time tu aku cuma bawak wallet...

macamana kalau kat pasar malam pun tak sediakan plastik ye????!!!


recycle bag.......ni Giant punya..bukan free, still kena beli aaa....


Actually, kempen ni bagus jugak. Negara kita baru nak praktikkan tapi negara-negara barat sana dah jadi perkara biasa bawa recycle bag ni. Cuma orang kita susah nak terima benda-benda baru ni. (tokeh-tokeh kilang plastik tepuk dahi pas ni) Kat tempat kerja aku pun dah praktikkan suruh pesakit bawa beg sendiri masa ambik ubat-ubatan diorang. Sebenarnya aku tak berapa setuju.... yelah, hospital bukan shopping kompleks (tempat kita boleh plan nak gi). Orang dah sakit, mana ingat nak bawak benda lain. Yang diorang paling ingat, bawak IC je sebab nak guna masa daftar jumpa doktor nanti. Ada sesetengahnya tu, baju pun takdan nak tukar. Pakai apa yang dah tersarung kat badan jer. Dah sakit, kan... mana leh nak pikir benda-benda lain lagi. Kekadang aku kesian jugak tengok orang yang tangan sebelah nak dukung baby, sebelah lagi nak pegang ubat. Kalau sebotol takpe gak..ni berbotol-botol.. Pernah jugak la dengar pesakit marah-marah pasal takde plastik ni. Bila kita sebut pasal alam sekitar, diejeknya kita balik. Entahlah. Ada yang boleh paham, ada jugak sebaliknya. Lain orang, lain pendapatnya, kan...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan