Ahad, 14 November 2010

bersenam vs malas.....

Entah kenapa selera makan aku menjadi-jadi betul minggu ni. Ngalahkan orang bela hantu raya lak. Musim hujan barangkali. Kata orang, time hujan-hujan ginilah, perut mudah berasa lapar. Satu lagi sebab....err...'bulan nak mengambang' barangkali....hehehe.
Masa mentekedarah tu tak ingat, concentrate pada rasa makanan.........konon.... Bila dah rasa kekenyangan sampai nak termuntah, barulah timbul rasa menyesal yang takde gunanya. Time tu, usah kata nak naik......nak tengok mesin penimbang tu pun rasa ngeri.....takutttttt....
'Kesedaran' makin memuncak bila nak gi keje. Apa taknya, bila sarungkan uniform kat badan.... adesss....terserlah 'bengkak-bengkak' di badan. Segala jenis 'mangkuk tingkat' terserlah untuk tatapan umum. Bila dah macam tu, mulalah cari jaket untuk cover lemak-lemak terlebih sudah tu. Nasib la jugak masa ni musim tengkujuh. Coverline la pakai jaket sebab sejuk. Kalau musim panas.... acer giler nak pakai jaket dalam panas terik. Maunya macam duduk dalam beg sauna je nanti. That's why la, bila time cuti, aku lebih suka lepak kat rumah. Bukan apa, nak keluar ...hmmm.... lepas satu baju ke satu baju eden toraiiii.... tapi semua serba tak kena, menyakitkan 'permandangan'. At last, pakai baju masa pregnant dulu.... abihhh, itu je yang padan...
kayuh la lama mana pun, dia still kat situ gak...hehehe


'stepper'....alat exercise pertama yang aku ada

Ada la kata-kata sinis dari spesis berbadan cantik....(err...cantik ker??...)... "makan banyak, excercise takde".....ala der, buat keje-keje rumah pun kira excercise ape...hehehe. Masa anak dua dulu, rajin gak buat senaman ni. Siap beli basikal yang tak bergerak tu. Bukan tu aje... siap ada koleksi cd senamrobik lagi. Time tu rasa tercabar sebab ada kengkawan yang perli pasal depa boleh kenal aku dari jauh lagi. Geram asyik jadi bahan lawak orang, aku pun tekad la. Gila-gila punya diet, gila-gila punya senaman. Berbaloi jugak dari 65kg, turun sampai 53kg. Selepas lahir anak ketiga, berat naik balik ke berat yang asal. Tapi tak tau la nape sekarang ni aku dah tak boleh nak jadi setekad dulu. Pernah jugak ambik bermacam-macam produk kurus tapi tak berkesan. Setakat dapat cirit-birit tapi tak gak kurus. Pernah jugak aku gi buat rawatan kat pusat perlangsingan......macam takde perubahan, berat tak jugak susut, yang susut cuma 'poket'. At last, aku try la control makan sendiri. La ni, turun la ke 57kg. Nak turun lagi dari tu, dah macam tak boleh. Ada betul gak kata spesis berbadan cantik tu...exercise kurang... Basikal tak bergerak tu pun, jarang-jarang sekali kena kayuh dek aku. Alat stepper tu pulak.... hmmm... dah nak berkarat spring dia. Nak jogging kat luar rumah, takut kejar dek anjing jiran yang terlepas.
Nak lompat tali skipping....err...dalam rumah??....ada pulak yang tersangkut kat kipas syiling kang....haru. Nak buat kat luar rumah..... ada lak nanti orang ingat ada gempa bumi. Al-maklumlah ......giant main skipping. Takpun kang, ramai lak penonton beratur kat pintu gate rumah aku ni...(bukan pe, kot la depa nak tolong kira berapa kali aku melompat, kan...)...hehehe. Cd-cd senamrobik pulak tah kemana hala dah.. pikir nak senamrobik depan anak-anak yang dah besar, iskh...malu. Kang pelik lak anak-anak tengok ibu terkinja-kinja depan tv....hehehehe... (macam-macam alasan la boleh buat nak cover MALAS). Apa-apapun sebenarnya atas diri kita sendiri, kan. Usaha atau tidak jer. Aku pikir tak nak la kurus sangat. Boleh maintain macam sekarang pun dak okay. Kalau kurus sangat nanti, tak sepadan pulak nak bergandingan dengan my hubby yang tak berapa nak kurus tu.....;p (ayat untuk menyedapkan hati...hehehehe)........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan