Jumaat, 5 November 2010

...alahai mercun...


Mata terasa mengantuk, mungkin sebab letih drive tadi. Esok kan hari Deepavali, kebetulannya jatuh pada hari Jumaat, so dapat la orang-orang gomen cuti-cuti Malaysia 3 hari. Aku pun ambik peluang ni balik jengok kampung dan kebetulannya pulak, lusa nanti famili aku nak buat majlis tahlil untuk arwah bonda tercinta sempena genap setahun kembalinya beliau ke rahmatullah.
Mata semakin pedih tapi.....adessss...macamana aku nak lelapkan mata kalau kejap-kejap dikejutkan dengan bunyi letupan yang ala-ala Presiden Bush mengebom Saddam Hussien. Terasa macam nak gugur jantung pun ada gak ni. Nak wat camner.....kiri kanan depan belakang rumah orang tua aku ni, ada sedaramara Kajol.
...aku gelar mercun ni, 'MERCUN CINA'

ni lak..."MERCUN MERDEKA"

Seingat aku, masa Tahun Baru Cina yang lalu pun tak sehebat ini gegendang telinga aku menanggung 'siksaan'. Lagipun, aku tengok trend chinese sekarang, takde dah nak bakar-bakar mercun ni. Yang tolong bakar pun sedaramara Kajol tu jugak la....
Raya orang kita lak....maksud aku, Aidilfitri.....meriah gak dengan bunyi mercun ni walaupun tak sehebat hari ni punya bunyi-bunyian. Mercun Aidilfitri pun hebat gak, hebat dalam memutuskan jari-jemari dan kekadang boleh buat sampai orang mati. Payah kalau dah terlalu genius.
Aku sebenarnya heran gak pasal apa setiap kali Aidilfitri, ada je kes hilang anggota badan nih. Takde pulak kes gitu masa Tahun Baru Cina & Deepavali. Aku sebenarnya tak suka juga kasi anak-anak main mercun ni, satu, sebab bunyi dia bising.....ganggu jiran tetangga, mana tau kan ada di antara jiran-jiran yang ada anak kecik (baby) nak tido ke, sakit ke...apa ke ...kan. Kedua, bahaya beb...nak kasi anak-anak main ngan api ni......kang kalo tak terbakar umah, melecur tangan lak.

MERCUN POP'...hmmm....aku pun suke...

Tapi dalam pada tu pun....... aku kasi gak diorang main bunga api ( itupun yang free punya pasal tiap-tiap tahun ada member sedekah ) Mercun???....ehh kasi gak tapi yang tak payah cucuh api punya...... mercun 'pop'..(hok ni aku pun main sama ngan anak)....campak kat lantai je. Itupun rasa bersalah kat jiran sebelah pasal bunyi bising dan asap bunga api yang berkepul-kepul tu. Kalo kat kampung-kampung lainlah kan....pasal rumah jarak-jarak. Kat bandar yang rumah macam kembar siam ni..... orang sebelah bakar mercun, dia punya bunyi macam sebelah telinga kita jer... That's why, aku hanya kasi anak-anak aku main bunga api @ mercun pop tu sehingga kul 9 malam jer......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan