Jumaat, 1 April 2011

5s

Demam 5s melanda Jabatan Farmasi HTAA. Sisih, Susun, Sapu, Seragam & Sentiasa amal. Orang-orang Jepun yang create sistem ni. Aku akui yang sistem ni dapat membantu kerja-kerja di pejabat menjadi lebih lancar. Semua benda @ peralatan mesti di tag nama dan ada tempat 'parking'. Senang cari senang simpan.
Minggu ni, minggu 1st audit 5s untuk jabatan farmasi. Susah juga masa nak start buat projek ni. Ye la pasal kitorang sebelum ni tak pernah pun dihantar kursus 5s ni. Tak tahu apa kriteria yang diorang nak. Nak buat penyusunan semula ubat-ubat pun satu hal jugak pasal ruang kerja terhad. Maklum saje lah, jumlah semua item ubat yang ada pun hampir 600 jenis.

hmmmm......tersenyum lebar jugak aku & partners tatkala bilik kitorang bekerja diberikan 3 tag Cemerlang. Suke tau. Thanks pada pengaudit 5s. Usaha aku & partners tak sia-sia selama 3 bulan ni. Walaupun kekadang kitorang terkejar-kejar buat semua ni di samping nak kejar buat kerja hakiki lagi. Berbaloi. Harap-harap apa yang kitorang buat ni akan selalu diamalkan oleh penganti seterusnya (kerja aku ni 'rotate', 3 bulan sekali tukar ke bahagian lain lak)

terbahagi kpd 3 zon (TULIP/ROSE/SUNFLOWER)

hahaha... tak tau sape punye idea ni...macam taska lak..

tempat aku menulis...hmm..seme benda nak kena tag & ade tempat 'parking'

Actually, bukan nama bukan pujian yang aku nak. Aku memang suka tengok benda-benda yang cantik. Suke keje kalo tempat keje tu cantik, bersih, kemas...sejuk mate memandang. Baru seronok nak mulakan keje. Ye la, kalo gi keje tengok tempat keje macam tongkang pecah....mood nak keje pun boleh spoil, kan.....

radio zaman-berzaman yang disorokkan ke 'veteran' nyer...hehehe

Apa-apa pun, ini baru audit 5s yang ala-ala 'rehearsal'. Yang betul-betul punya nanti...hmm.. hujung bulan ni kot... kalau tak maintain, bukan salah kitorang la kan pasal kitorang dah ditempatkan ke unit yang lain pulak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan