Khamis, 21 April 2011

Puasa

Hari ni aku puasa lagi.......bukan puasa ganti tapi puasa sunat. Aku ingat aku nak buat balik macam zaman2 bujang dulu. Aku rajin tul buat puasa sunat Isnin & Khamis masa tu. Banyak kelebihannya. Dapat pahala dan dapat jugak jaga diet. Al-maklum ajelah, aku ni kalo bab makan, takkan tolak punya......hehehe. Tengok body la kan.
Banyak tul dugaannya bila kita puasa bukan dalam bulan puasa. Apa taknya, kita sorang je yang dok menahan lapar & dahaga. Orang lain lak dengan penuh berseleranya menikmati makanan depan kita. Macam hari ni, rakan2 sekerja boleh bawak buah jambu merah yang comel2 tu (ala, aku tak tau la nama dia apa). Diorang dok makan colek ngan kicap......taruk gula sikit, cili api sikit...perrrrgggghhhh. Yang hampeh, sesaje je diorang tunjuk2 kat aku. Menggugat keimanan sungguh. Kecur gak air liur tapi, sabor, sabor....

Pastu tengahari lak ada program 'Lunch Talk' ( macam promosi ubat2 dari syarikat luar & diorang akan sediakan lunch sebab diorang ambik masa lunch kitorang). Bertambah tergugat keimanan aku bila 5,6 0rang member2 dok menjamu selera depan aku, apatah lagi lobang hidungku yang tak mancung tapi tak kembang jugak, menghidu aroma sambal belacan yang cukup menggoda (my paberet tu......). Tapi bila di pikir2, elok jugak aku puasa tadi, kalo tak.......sure lah dah berpinggan-pinggan aku tambah nasi tadi. Maka makin bertingkat2 lah apartment lemak di badan aku ni....hehehe
Aku nak ucap time kasih kat sorang kakak radicare yg prihatin dengan aku ni. Aku panggil dia 'Mak Kiah'. Dia tau aku ni memang hantu sambal belacan so dia tapaukan aku sikit sambal belacan tu (err.....sikit ker??).

Balik keje tadi sepanjang jalan aku dok teringatkan sambal belacan tu. Lepas ambik anak aku balik sekolah petang tadi, aku singgah kat restoran area rumah aku ni. Beli kuew teau goreng tak mau sayur untuk anak2 aku. Aku lak dah tak tau nak berbuka ngan apa. At last aku beli roti kat kedai sebelah. Sampai rumah sedang elok je orang azan Maghrib. Dan aku cuma berbuka dengan roti putih Gardenia cicah ngan sambal belacan tu.....huhuhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan