Khamis, 30 Ogos 2012

umrah..


Alhamdulillah... impian aku nak tengok kaabah dengan mata kepala sendiri dimakbulkan Allah swt. Aku pernah terniat dalam hati, nak jejakkan kaki kat depan kaabah sebelum tuhan ambik nyawa aku. Dapat buat umrah pun dah syukur.. nak tunai haji tu, ada rezeki...ada la peluang akan datang. Buat masa ni, keadaan belum mengizinkan untuk aku melaksanakan kewajipan rukun islam yang satu itu.
kali 1st gi Makkah, kena pakai niqab sebab masa ni
sewa kete ngan drebar nya sekali
Kali pertama aku dan anak-anak ke Makkah, 28/06/12 yang lepas. Hajat utama sang suami nak bawak isteri dan anak-anaknya tunaikan umrah tapi sayang sejuta kali sayang.. dekat nak sampai tempat bermiqat, bulan jatuh pulak ke riba (paham-paham sendiri la...kan..). Penyudahnya aku dan baby terpaksa lah bertapa dalam bilik hotel tatkala sang suami bawak anak-anak yang lain menunaikan umrah berempat beranak. Frust giler sebab dah sampai Makkah tapi tak dapat masuk dalam Masjidilharam... tak dapat tengok kaabah. Redha je la yang Allah belum nak 'pilih' aku untuk jadi tetamu-Nya, walau dengan rasa ralat.
cinta hatiku berlatarbelakangkan kaabah

gelagat anakanda permata bonda

kami...
23/08/12, akhirnya giliran aku jadi 'tetamu' kaabah, sampai juga. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar.

permandangan yang agak seram sejuk tapi indah.. Subhanallah..
Balik dari Makkah, kami ikut jalan bukit (itupun gara-gara ikut sangat si Garmin). Pening jugak nak nyampai kat atas. Jalan berlengkor-lengkor macam ular kena palu. Macam nak gi Bukit Fraser tu tapi aku rasa yang ni lebih tinggi dari tu kot (tah... tak check lak peta geografi). Bukit Fraser tu tak gerun sangat sebab nampak pokok kiri kanan tapi yang ni, jelas dan nyata nampak gaung yang berbatu-batu... seram sejuk dibuatnya.. Kali pertama datang ritu kitorang sewa teksi, so en driver teksi dah tau jalan.. kali ni suami aku kompiden nak drive sendiri, terpaksa la follow the Garmin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan