Khamis, 25 Oktober 2012

mr crab in the house...

Kelmarin masa makan malam, berdiskusi lah dengan en somi tentang program ke pasar pagi esoknya. Jemu gak makan ayam supermarket hari2. Maklum le... tekak orang tua ni lebih cenderung nak makan ikan. Bukan apa, isi ikan tu kan lebih lombuit dari isi ayam.... senang sikit la nak ngunyah. En somi lak tetibe tekak dia berasa nak makan ketam. Ngidam kot... hehehe..  Kat supermarket takde jual. Nuget ketam ada la...

Al-kisah la malamnya tu sedap sangat tido. Si kecik kan tak berapa sihat, asyik meragam je pasal hidung dia sumbat. Aku pun dekat2 subuh lak terlelap terus tido mati. Tak sedar bunyi azan subuh. En somi pun sama... tapi dia sedar gak bila langit mula mencerahkan diri. Dia tengok aku sikit punya baik punya krohhh.... krohh.. so tak sampai hati nak kejut ajak gi pasar. Lepas qada solat subuh yang ter'miss' tu, dia pun turun ke pasar sensorang diri.

Dari dia gi pasar, sampai la balik dari pasar... aku langsung tak sedar. Teruk betui bini cenggini.. huhuhu. Sedar2 pun sebab si kecik terjaga merengek nak susu. Dekat nak masuk zohor gak la (zohor kat Jubail ni dalam kul 11.30am gitu). Tergezut mak tengok banyak betul 'hasil tangkapan' en somi tu. Ni macam tunjuk perasaan je nampak.... Yang buat aku tergezut... mak aiiii, banyak giler dia beli ketam. Kat mesia pun, ada la dalam 3,4 bulan tu sekali je aku beli ketam. Paling banyak pun 2 ekor je pasal anak2 tak makan dan satu lagi.... sebab mahal, tak berbaloi la isi sikit... berat cengkerang je yang lebih. hmmm.... dekat 10 minit gak la aku belek2 ketam tu. Belek sebab aku dah tak ingat camner nak siang ketam... hahaha.. kantoiiii... Satu badan lekat hanyir bau ketam dek nak nyiangnya sikit punya lama. Yelah, siap ketuk2 lagi nak buang duri2 dia, sepit dia dan karang2 yang melekat kat cengkerang dia tu. Kenduri  sup ketam la hari ni...

mujurlah penjual kat pasar sini nak tolong buangkan 
kepala si udang ni ha.. kalo tak berganda la hanyirnya 
satu badan nak nyudahkan bersih 2 kilo ni..

mr craby in the sink... :)
Cite pasal ketam ni, teringat lak aku masa pegnen kali kedua. Ngidam sungguh nak makan sup ketam tapi tak reti nak siang. Nak suruh arwah mak... iskhhh.. aku ni spesis tak suka nyusahkan orang apatah lagi mak sendiri. Nak beli readymade, iskh... takde la pulak gerai2 atau kedai2 makan jual sup tu. Simpan je la rasa ngidam nak makan sup ketam tu di pendamkan saje. Ater... bila anak lahir, suka sangat menggigit. Habis tepi2 meja dia gigit. Gril umah sampai tanggal cat dia kerjakan. Yang tak tahan tu, kita tangah tido, dia pi gigit jari2 kaki kita. Mujur tak kena tendang. Mak sedara aku tanya, masa ngandungkan dia dulu ada ngidam apa2 tak. Aku pun cakaplah pasal sup ketam tu. Pastu mak sedara aku suruh aku beli ketam sekor. Dia buat sup, kasi anak aku tu makan. Alhamdulillah, lepas tu dah hilanglah aktiviti gigit mengigit dia tu. Allah punya kuasa. Tapi yang herannya, lepas makan sekali tu.. dia dah takmo makan sup ketam lagi... hinggalah hari ni tetibe dia makan sup ketam ni semula dengan berseleranya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan