Sabtu, 13 Oktober 2012

seronok jadi bebudak...

Saat yang paling best dalam hidup, aku rasa la kan... time jadi bebudak. Tak payah nak pikir apa2. Kosong. Pikir pasal nak main dan nak makan je. Mak bapak marah pun tak yah ambik pot sangat pasal nak masak dengan perangai mak bapak.... marah2 pun, jap2 lagi ok balik. Siap datang pujuk lagik... ;P

Macam gitu lah aku rasa tiap kali anak2 aku buat perangai. Sungguh... lepas marah2, lepas bebel dan lepas rotan.. sure pujuk balik. Takde la gosok2 belakang atau peluk2 dorang, aku punya stail lain sikit. Pas reda marah aku, aku masuk dapur masak apa yang dorang suka makan. Pastu semuanya akan jadi macam takde apa2 yang berlaku. Marah, bebel, pukul bukan suka2 macam sesetengah orang yang dah mati akal kewarasan tu, semuanya sebab sayang. Nak dorang jadi anak2 yang baik tingkah laku.

Al-kisahnya, satu malam tu kebetulan esoknya somi aku offday, ajaklah dia bawak anak2 gi taman permainan. Saja la nak abihkan tenaga dorang. Maklumlah duduk kat umah asyik makan memanjang, excercise tarak. Dalam perjalanan nak ke taman tepi pantai tu, somi aku singgah kat travel agency pasal nak pi bayar tiket flight yang booking ritu. Sementara kitorang nunggu dalam kete tu, anak2 aku buat perangai la pulak. Bergaduh tah hape2. Berebut adik yang kecik tu. Bukan takleh main sama2. Dah yang no 3 tu menangis bagai nak rak. Tak makan dek pujuk dah. Aku pun hangin la. Tak pasal2 kena sedas dua cubit dari aku. Lagi kuat la teriaknya.. Then bila ayah dorang selesai urusan, masuk kete.. aku terus sound kat somi, kensel program. Balik umah terus. Sampai umah aku sound kat bebudak, malam ni aku takmo masak apa2, dinner dengan biskut kering je pasal mood aku dah rosak. Pastu aku kerah dorang ambik Quran.. ngaji 10 mukasurat sorang. Menangis la suara memasing kena ngaji 10 mukasurat tu.. maklum le, nak ngabihkan satu mukasurat pun payah. Aku sempat bisik kat somi aku, lain kali bila dorang buat perangai, kita denda macam ni... cepat sikit boleh khatam quran... 

Tapi..... bila tengok muka pedih sorang2 tu, sian pulak. Last2 masuk dapur goreng telur hancur dengan margerin. Buat sandwich telur untuk dorang dinner. Tak sampai hati lak tengok dorang tido ngan perut lapar.... kan....
buah hati pengarang jantung ibu & ayah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan