Jumaat, 26 Oktober 2012

raya haji..


Rasa macam baru lagi kita sambut raya puasa.. hari ni dah raya lagi. Raya haji pulak.. kalau kat tempat aku biasa orang panggil hari raya korban. Bagi negeri kelahiran aku, Pahang Darulmakmur.. raya haji ni taklah disambut semeriah sepertimana raya puasa. Yelah, raya haji ni kan sempena meraikan mereka2 yang buat haji dan jugak korban. Cuti umum untuk raya haji pun cuma sehari. Kat tempat kerja aku, time raya haji ni biasanya takdelah staf berebut-rebut sangat nak ambik cuti raya (sampai ade yang gado2, dengki2 gitewww...)  melainkan mereka2 yang kampung halamannya di Kelantan, sebab apa yang aku tahu, di Kelantan memang raya haji ni disambut meriah. Ada member gitau yang kat sana raya haji lebih meriah dari raya puasa. That's why mak dan abah mertua aku suka balik sana bila raya haji ni. Abah mertua aku memang berasal dari sana. Kebetulan pulak abang ipar memang menetap kat sana.

Tahun ni jugak la aku dan anak2 menyambut Aidiladha (raya haji/korban) kat tanah arab ni buat kali pertama.. dan harap2 bukan kali terakhir. Macam raya puasa hari tu... suasana raya kat sini.. hmm.. macam hari2 biasa je rasa. Tak terdengar lak aku takbir pagi raya macam kat mesia tu... yang aku dengar cuma suara imam bagi khutbah dalam bahasa arab dari jauh. Kebetulan pulak en somi kerja shif malam minggu ni, lagi la tak rasa raya. Bangun subuh, kepala dok memikir2 nak masak apa makan pagi raya. Semalam anak request nak mee goreng tapi bila dipikir2, hari ni hari jumaat. Kalo masak mee goreng, sat gi kena masak nasi pulak. Malasnya nak kotorkan dapur dua tiga kali nih. Lagipun, budak2 ni kang haruslah zohor karang baru bangun. En somi lak, haruslah nak tido dulu balik keje malam tu. Lastly aku pun masak la rendang ayam tapi rendang ayam tak berapa nak jadi.. yelah, masak ni kena ada mood yang okay, barulah jadi. Ni, mata masih terpisat2 sambil kupas bawang. Mujur tak tersilap je capai garam ngan gula. Siap masak si ayam tu, aku pun masak nasi tomato ngan pulut kuning.

the problem is.. yang 'sweat' tu yang payah nak buat... ;P
Sedang elok siap2 masak, en somi pun sampai umah. Dah tetiba dia cakap lapar, aku pun hidanglah pulut ngan rendang dan secawan teh tarik kat dia untuk bekpes. Abih.. takkan aku tengok saje kan.. for sure la aku join sekali. Bahana makan sambil sembang2, tak sedar dah tambah berpinggan2. Pulut tuuuu.. Pas makan aku pun join sekali en somi membuta semula. Dekat nak masuk zohor baru sedar. Itupun sebab teringatkan hari ni Jumaat, so en somi dan anak bujang kena gi solat Jumaat kat mesjid. Elok diorang gi mesjid, aku pun bukak periuk lagik. Sedap pulak rendang tak jadi ni.. Makan lagiiiii.... Lepas diorang balik mesjid, aku suruh la anak2 makan. En somi takmo makan dah sebab dia kata nak tido dulu. Yelah, kena recharge cukup2 sebab malam ni dia keje lagi. Syiok tengok dia krohh.. krohh.. aku pun tetibe join sekali memandangkan si kecik aku pun dah terlena sama. Sedar tak sedar pun, jiran sebelah call nak pinjam double tape. Terus bangun nak solat asar. Pastu gerakkan en somi untuk solat asar. Lepas solat... eh... eh.. aku termakan lagikkkkk... aduyai.. dekat sekilo pulut jadi isi perut aku hari ni, lemak kolestrol tak usah kira la kan... Camner ni, lepas maghrib nanti, jiran sebelah ajak soru kat umah dia. Takkan tak pegi lak kan.. Kecik ati member nanti. Pegi kalo tak makan... berganda la kecik ati member tu. 
Tetibe jadi pobia dengan penimbang berat tu ha...

kalo body gini, hari2 timbang pun no hal..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan